Uit de praktijk

Ik word met Verbindend Theater vaak gevraagd een onderdeel te verzorgen in een verander- of leertraject. Elke opdracht is anders en op maat. Hieronder kun je voorbeelden lezen van opdrachten waarin ik interactief theater gebruikte om mensen met elkaar in gesprek te brengen.

Case: De Reorganisatie van de Zorgorganisatie

In het kader van een serie bijeenkomsten rondom persoonlijke ontwikkeling binnen een veranderende organisatie, verzorgde ik  een combinatie programma voor backoffice- en bedrijfsondersteuners. Een plenaire opening met een uur Terugspeeltheater, en vervolgens werd in subgroepen, onder leiding van een coach/acteur gewerkt met individuele vraagstukken en cases rondom lastige gesprekken in werksituaties. Onderwerpen die de revue passeerden: Een nieuwe koers binnen de instelling, maar hoe krijg je iedereen mee? En wat gebeurt er als je, als voormalig manager, nu teamadviseur bent van een zelforganiserend/ zelfsturend team in ontwikkeling? Lukt het om de regie uit handen te geven? Kun je uit de dramadriehoek blijven? Hoe stel je grenzen? En met welke gesprekstechnieken laat je ze toch eigen initiatief en ideeën ontwikkelen?

De combinatie van zowel plenair als in subgroepen werken, zorgde voor veel veiligheid en verdieping in de gesprekken. Deelnemers gingen naar huis met inspiratie voor en verbinding met hun organisatie en met praktische voornemens voor hun eigen leerdoelen.

Case: Meer samenwerking met partners binnen Ouder en Kind Centrum
Voor de netwerkbijeenkomst van het Ouder en Kind Centrum in Amsterdam-Noord verzorgde ik een interactieve theatervoorstelling, getiteld: Spreek je uit! Aan de hand van persoonlijke ervaringen uit hun eigen werkpraktijk, gingen verschillende samenwerkingspartners, (van intern begeleiders op scholen, tot huisartsen en verloskundigen), met elkaar in gesprek. De verhalen werden op herkenbare en creatieve wijze uitgebeeld door de acteurs en muzikant van het gezelschap. De verschillende subgroepen die de workshop volgden, verbroederden snel, durfden zowel succesverhalen als leerpunten te delen en leerden elkaar in rap tempo op een persoonlijke manier professioneel kennen.

Case: Rentmeesters leren omgaan met emoties van grondeigenaren
Samen met De Onderhandelcoach verzorgde ik een trainingsdag voor Rentmeesters van de provincie Gelderland, getiteld: Omgaan met emoties aan de onderhandeltafel. Aan de hand van persoonlijke ervaringen uit de werkpraktijk, konden alle deelnemers oefenen met het omgaan met lastig gedrag en emoties van hun eigen onderhandelpartners. Door middel van speelse en ervaringsgerichte werkvormen, werden leerpunten helder en konden deelnemers vaardigheden ontwikkelen. Doordat men in de training al geoefend had met praktijksituaties, werd het makkelijker om de inzichten en nieuwe vaardigheden ook in de praktijk te gaan toepassen.

Lees een deel van de ervaringen van klanten »»»

 

 


Comments are closed.